Motory MVVS - nastavení
Seřízení modelářského motoru
MVVS 6,5 ccm
Po připojení palivových hadiček k motoru postupujeme následovně:
Ovládací pákou plynu (3) nastavíme šoupátko do otevřené polohy a zašroubujeme volnoběžnou jehlu (1) tak, aby při pohledu do karburátoru byl její hrot v rovině ústí palivové trysky. Pákou (3) šoupátko uzavřeme a pomocí RC soupravy nastavíme při zavřeném plynu šoupátko tak, aby mezi ním a stěnou karburátoru byla mezera cca 1 mm. Potom otevřeme plyn do cca 1/3 a uvedeme motor do chodu.
Díly motoru MVVS
Po nastartování motoru pomalu přidáme plyn až na maximum.
Hlavní jehlou (2) vyladíme maximální otáčky (motor musí běžet jako pila).
Po seřízení maximálních otáček je vhodné hlavní jehlu (2) o cca 2 zoubky povolit. Tím se dosáhne dostatečné bohatosti směsi i za letu, kdy se do karburátoru tlačí přeci jen více vzduchu a směs se tím ochuzuje.
Dáme tak 1/3 až 1/2 plynu a přivíráním, nebo povolováním volnoběžné jehly (1) seřídíme max. otáčky (pro danou polohu plynu).
Proběhneme motor na plný plyn a zkusíme přechody z minimálních otáček na maximální:
a) pokud dochází při přidání plynu ke zpoždění přechodu, je směs chudá = povolíme volnoběžnou jehlu (1) o cca 1/4 otáčky. Postup opakujeme, dokud není přechod plynulý.
b) pokud se motor při přidání plynu jakoby dusí (zakucká se), je směs příliš bohatá = zašroubovat volnoběžnou jehlu (1) o cca 1/4 otáčky. Postup opakujeme, dokud není přechod plynulý.
Karburátory MVVS
Tímto bychom měli hotové základní nastavení motoru. POZOR - někdy, zejména pokud není praxe, je těžké rozeznat, jestli se motor dusí z důvodu bohatosti, nebo proto, že je chudý.. Dále motor necháme chvíli běžet na maximální otáčky a potom stáhneme plyn na minimum:
a) pokud začnou po stažení plynu po chvilce (cca 5-10 s) otáčky motoru klesat, je směs příliš bohatá a je třeba trošku přitáhnout volnoběžnou jehlu (1) (cca 1/4 ot). Znovu motor proběhneme na plný plyn a opět stáhneme na minimum. Budou-li otáčky znovu klesat, opakujeme postup, dokud to není v pořádku.
b) pokud otáčky motoru po stažení plynu na minimum nejdříve stoupnou a potom začnou klesat, je směs příliš chudá a je potřeba volnoběžnou jehlu (1) trochu otevřít (cca 1/4 ot). Postup opakujeme, dokud není vše v pořádku.
Je důležité, po každém zásahu motor nechat trošku "pročistit" na plný plyn. Máme li takto seřízené minimální otáčky motoru, prověříme znovu maximální otáčky a případně je doladíme hlavní jehlou (2).
Nyní ještě prověříme seřízení motoru tím, že letadlo s motorem běžícím v maximálních otáčkách zvedneme nosem vzhůru. Začnou-li otáčky motoru po chvíli klesat, motor málo saje a je potřeba trochu povolit hlavní jehlu (2). Potom dáme letadlo opět na zem do vodorovné polohy. Začnou -li otáčky klesat, je směs bohatá a je potřeba hlavní jehlu (2) trochu přivřít. Znovu prověříme nastavení zvednutím letadla nosem vzhůru a je-li je potřeba, opakujeme tento postup dokud není vše v pořádku. Neprověříme-li takto nastavení motoru, mohlo by se nám stát, že motor při stoupavých obratech zhasne.